Десятиліттями ховався у всіх на очах: на Марсі вчені виявили величезний вулкан

15/03/2024
Марсіанський вулкан

Такий вулкан отримав тимчасову назву Ноктіс, адже його знайшли на краю регіону Лабіринт ночі.

Учені виявили величезний вулкан заввишки дев'ять кілометрів, який ховався у всіх на очах в одному з найвідоміших регіонів планети Марс. Таке відкриття було зроблене в східній частині вулканічної провінції Тарсіс на Марсі поблизу його екватора, — пише Space.

Відомо, що виявлений об'єкт не помічали на знімках планети впродовж багатьох десятиліть, а саме з 1971 року, коли цей район вдалося вперше сфотографувати за допомогою апарату "Маринер-9". Лише завдяки даним сучасних орбітальних зондів учені виявили гігантський вулкан у відомому регіоні Марса.

Дослідники тимчасово назвали вулкан Ноктіс на честь його розташування на краю Лабіринту ночі.

Автори дослідження розповіли, що новий вулкан розташований на кордоні Лабіринту Ночі та Долини Маринер. Також у цьому районі розташовані три величезні вулкани, про які давно було відомо. Попри те, що Нотікс є не таким високим, як його сусіди, він має більший діаметр та більше зруйнований ерозією.

вулкан_2

"Ми вивчали геологію місцевості, де минулого року знайшли залишки льодовика, коли зрозуміли, що перебуваємо всередині величезного й глибоко еродованого вулкана", — пояснив планетолог з Інституту SETI та Інституту Марса при Дослідницькому центрі NASA імені Еймса Паскаль Лі.

Дослідники зазначають, що гігантські розміри вулкана та його складні модифікації говорять про те, що він був активним упродовж тривалого часу. Також його південно-східна частина має тонкий недавній вулканічний осад, під яким, можливо, був льодовиковий лід.

Топографічна_карта

"Ця ділянка Марса відома широким розмаїттям гідратованих мінералів, що охоплюють довгий період марсіанської історії. Вулканічне походження цих мінералів припускалося вченими давно. Тож, можливо, не так уже й дивно знайти тут вулкан. У певному сенсі цей великий вулкан є довгоочікуваним "димлячим пістолетом", — розповів аспірант кафедри геології Університету Меріленда й співавтор дослідження Сурабх Шубхам.

За словами автора дослідження Паскаля Лі, такий вулкан є "давнім і довгоживучим"; аби його дослідити, по ньому можна пройти пішки, "проїхати або пролетіти крізь нього".

Лі підкреслив, що довга історія взаємодії тепла з водою та льодом робить вулкан "ідеальним місцем для астробіології й пошуку ознак життя".

"Це місце дуже привабливе для роботизованих і людських досліджень", — зазначив Лі в заяві SETI.